Brev:
Færdiglavet frugt - hvor meget
22. oktober 2016
Alder:
2 år, 4 mdr.
Færdiglavet frugt - hvor meget
Hej Helen
Jeg vil lige høre, hvor meget færdiglavet frugt børn må få.
Vores dreng spiser kun få slags frisk frugt (mest banan, æble og melon), men forleden havde jeg købt sådan en pose med frugtpure til lillesøster, og så ville han også gerne smage, og nu et han helt vild med dem.
Umiddelbart tænkte jeg, at det var en måde at variere frugtindtaget lidt på. Det er 100 % frugt, men der er jo meget frugtsukker i, så jeg er lidt i tvivl om, hvor meget han må få. I vuggestuen får de desværre en del sukker. Jeg har gentagne gange forsøgt at råbe diætisten (ja, tro det eller ej, det er en uddannet diætist, der står bag) op, men bliver hver gang mødt af lange forklaringer om, at man ikke skal "diabolisere" sukker, at de ting de får har et forholdsvist lavt sukkerindhold, og at man har tradition for at spise lidt sukker til eftermiddagsmåltidet her i landet. Nå, det er en helt anden problematik, men det gør altså, at vi er meget opmærksomme på sukkerindtaget herhjemme for at undgå, at det bliver for meget.
Så hvordan er det med frugt og især de har små købeposer og -bægrer uden tilsat sukker?
Mange hilsner fra
Christina